StoryDoing: een verhaal doe je!

Update oktober 2017: inmiddels is het boek StoryDoing voor organisaties verschenen. We zijn er langer mee bezig geweest dan gepland. Het model is uitgebreid met 2 fases en voor iedere fase hebben we schrijfsessies en werkvellen gemaakt. Het is een praktisch boek geworden, want... Een goed boek doe je! Dit blog is dus erg verouderd, maar ik vind het te leuk om weg te halen. Een stukje geschiedenis van StoryDoing en ons boek. Zie verder de nieuwe site: www.storydoing.nl

Een griezelverhaal bij het kampvuur. Een sprookje voor het slapen gaan. Een spannend verhaal in de klas. Verhalen vertellen is prachtig. Of spannend. En ontspannend. En leerzaam. En leuk. Sommige verhalen zijn waar, sommige bevatten een kern van waarheid, anderen zijn totaal verzonnen. En dat geeft niets.

Tenzij het over een organisatie gaat. Dan moet het verhaal dat je vertelt wél kloppen. En niet alleen moet je verhaal kloppen, als organisatie moet je je verhaal ook doen!

StoryDoing helpt daarbij. Het is de logische, maar vaak vergeten stap na StoryTelling. Het begeeft zich op het snijvlak tussen identiteit, bestaansrecht, organisatiecultuur, marketing en conceptontwikkeling. Het verbindt deze terreinen en zorgt voor consistent gedrag van een organisatie op alle vlakken. En het helpt bij het thema van deze site: Van visie naar actie. Kortom, een verhaal dat klopt! In vertellen en in handelen.

 

Stap 1: het OERverhaal.
StoryDoing begint met het (her)ontdekken van het OERverhaal of de Origin Story van een organisatie of team. We gaan daarbij op zoek naar de essentie en de identiteit: wat zijn de oorsprong en het karakter van de organisatie? Welke beloftes doen ze en welke bewijzen leveren ze? Welke vragen en uitdagingen leven er? We hoeven dat niet te bedenken. Het is er al. Het ligt in de organisatie besloten. We hoeven het alleen boven tafel te halen, opnieuw te ontdekken en benoemen.

Stap 2: StoryTelling.
Het OERverhaal gebruik je voor StoryTelling: het vertellen van de verhalen van de organisatie, op verschillende manieren, passende bij verschillende situaties en doelgroepen, maar altijd vanuit het OERverhaal. Wat zijn de krachten binnen het OERverhaal? Welke kracht van de organisatie wil je benutten? Welk verhaal wil je vertellen en op welke manier? Welk verhaal wil je dat alle medewerkers, alle partners, alle klanten van de organisatie kennen? En vertellen? Wat wil je dat er over je verteld wordt? 
Uit het OERverhaal destilleren we een hoofdrolspeler. We ontdekken wie de medespelers zijn. Dat is iedereen die in welke vorm dan ook met de organisatie te maken heeft, nu, of krijgt, in de gewenste toekomst. Op welk podium wil de hoofdrolspeler zijn verhaal vertellen? Dat is de markt, de media, eigenlijk alle plekken waar de medespelers in contact kunnen komen met het verhaal van de organisatie. Tot slot, welke uitdaging staat de hoofdrolspeler te wachten? Met welke queeste? Of missie? En met welk verhaal?

 

Maar… StoryTelling gaat ons niet ver genoeg. 
Ons motto luidt dan ook: Een verhaal doe je!

 

Ik doe StoryDoing-projecten samen met Ron van Gils. En we schrijven er er een boek over, dat eind 2015 uitkomt. Op zijn site kun je uitgebreide informatie over StoryDoing en het OERverhaal vinden, nog meer dan hier, dus ik ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Je kunt ons allebei benaderen met vragen over korte workshops of uitgebreide trajecten met de StoryDoing – methode.

StoryDoing – de ultieme stap!
De uiteindelijke stap is StoryDoing: je verhaal doen, creërend handelen. StoryDoing brengt de hoofdrolspeler (en alle medespelers) uiteindelijk in actie. Met alleen praten komen we er niet. Walk your talk! De held moet doen wat hij zegt en belooft. Alleen in zijn daden herkennen we de échte held. En dus de échte identiteit van de organisatie. 
En dat is precies waar de stap van StoryTelling naar StoryDoing over gaat.
StoryDoing helpt je bij het maken van consistente, kloppende keuzes binnen een organisatie. Het vereenvoudigt je marketing, productontwikkeling, contact met klanten en het ontwikkelen van de interne cultuur.

Twee gevalletjes 'jammer'
Ik wilde laatst in de trein werken, schakelde de wifi in en kreeg de bekende melding: "Gratis internet in de trein. U bent nu verbonden met internet. De verbinding is goed". Mooie woorden, waar je blij van wordt. Als ze waar zijn... Maar dat zijn ze meestal niet. De verbinding in de trein is de laatste tijd slecht en traag. Een mooi verhaal van de NS dat niet klopt.

 

Ik moest meteen aan de Belastingdienst denken. Het ging per ongeluk. Normaal gesproken probeer ik zo min mogelijk aan ze te denken.
"Leuker kunnen we het niet maken...", adverteerden ze jaren geleden. Een heldere boodschap. Transparant en oprecht. Logisch ook, belasting is er ook niet voor de lol, maar met een maatschappelijke reden. Het hoeft niet leuk en vaak kan het ook niet.
Deel twee van de boodschap luidde: "... wel makkelijker". En dat was een leugen. De Belastingdienst is een grote, logge organisatie en meer bezig met procedures en formulieren dan men mensen en gemak. Dat geeft niet, maar dan moet je niet zeggen dat je het makkelijker maakt.

Twee gevallen van het ene verhaal vertellen, maar een ander verhaal doen. Het klopt niet. En het publiek heeft dat feilloos door. 

 

De oude scan. Op www.storydoing.nl/extras kun je de nieuwe, verbeterde versie vinden en gratis downloaden.

Natuurlijk zijn er ook veel voorbeelden van organisaties die het StoryDoing goed op orde hebben.
Voor ons boek zijn we voorbeelden aan het zoeken. Dus mocht je nog ideeën hebben, neem dan even contact op!

StoryDoing: we kunnen het leuker maken... En makkelijker!